25 december 2010

Kraften i LEAN?

Jag kommer att gå in i ett nytt uppsatsarbete under 2011. Jag har under många år av och till kommit i kontakt med LEAN främst i produktionssammanhang. Jag har också använt mig av denna metod, som syftar till att ta fram förslag i en arbetsgrupp och då främst, som facilitering av resultatet av medarbetarenkäter. I sin enkelhet så finns det en stark kraft i detta arbetssätt och jag är nyfiken på att undersöka om man på detta sätt kan driva en medarbetarstyrd verksamhetsutveckling och få ett aktivt deltagande ifrån medarbetarnas sida, samt hur ledarrollen förändras.

LEAN, som management modell och som "resande ide" har fått en renässans och då inom andra områden än den för LEAN traditionellt bilindustrin och produkttionsmiljö. LEAN införs i sjukvården och i laboratoriemedicinsk verksamhet och som en möjlighet och arbetsmodell inom personalarbete.

1 kommentar:

efa sa...

Kul med uppsatsarbete om lean, hoppas vi får följa det via bloggen? Vore extra kul om du fokuserar på tjänstesektorn - det finns så otroligt lite skrivet om hur man praktiserar lean i tjänstesektorn. Besök gärna oss om du vill ;) se-blogg.se